Sláva chřestu

20.05.11

Chilli Menu: Nenechte si ujít, Reportáže

Letos mají být Slavnosti chřestu v Ivančicích jiné. Lepčejší. Lidé si mohou chřest nejenom koupit, mohou ho i ochutnat v degustační zóně. Vyzkoušela jsem to: na každém kroku je vidět obrovská snaha, je to o hodně lepší než před lety, ale k óbr oslavě chřestu je to pořád ještě trochu štreka.

Plusy: Všeobecně se ví, že festival paradoxně oslavuje tradici ivančického top produktu, i když už se na zdejších polích zhruba 90 let nepěstuje. Pár nadšených zahrádkářů sice kutá svoje pazoušky pod hlínou, ale mají je pro sebe. Minulý týden jsem mluvila s Vítkem Karasem, bývalým ředitelem ivančického Kulturního a informačního centra, který má na své zahradě 25 rostlin chřestu. A každý den si pro křupavou snídani chodí do zahrady s nožíkem. Od něj vím, že pěstování vyžaduje tuny hnoje, obrovskou investici a trpělivost. Než vykukne bílá hlavička, kvůli které stojí za to míchat holandskou omáčku, trvá to pět let. Ale co: pokud nás, zákazníky, nějaký festival inspiruje k tomu, že budeme vědět jak kupovat, vařit a jíst čerstvý chřest, je to přece fajn. I když jsou ty křehké a vrzavé balíčky ze Slovenska. Takže já osobně se po návštěvě cítím příjemně edukovaná. Navíc, po takovém festivalu se třeba kuchaři proberou a špargl přestanou trápit v troubě se sýrem a začnou nám jej lehce vařit v páře.

Moc bych si totiž přála, aby na jižní Moravě vznikl sebevědomý festival, ale s plastovými lžičkami za 2 káčé to asi nepůjde.

A teď minusy:

Restaurací, které vaří festivalové degustační menu, je jen pět. Ostatní, většinou ty, které by mě právě zajímaly, jsou na letáčcích propagovány jako „doporučené“. Co je mi po tom, že v Avii nebo U Kastelána vaří chřest, to přece víme. Já bych ho chtěla ochutnat tady.

Kdo chtěl přijet v pátek a pracuje, měl tak trochu smůlu. Jestli měla akce přilákat turisty, téměř neměli šanci se zavčas do Ivančic dostat. Já jsem dnes přijela asi v 17.15, v tu chvíli ze čtyř restaurací v degustační zóně fungovaly už jen tři: festivalová restaurace Petra Stupky, Dobrá chvíle z Nesovic (to je můj vítěz), plus ivančická restaurace Chacha, kde se (nepochopila jsem proč) platilo penězi.

Nabídka ale docela stála za to: za 4 tolary (40 Kč) jsem si dala citronovou zmrzlinu s chřestem a jahodami. Holčičky, které jsem měla s sebou, se ušklíbaly, ale ty prťavky ještě nedokážou ocenit, proč jsou ty rozmočený camfourky tak dobrý. Potom jsme ochutnali pirohy s chřestem a žloutkovou omáčkou. Už trochu rozvařené výhonky se nedaly jíst plastovou lžičkou. Dobrý byl koutek Petra Stupky – doporučuji! Radí základní věci: jak nakoupit, co s chřestem doma, jak udělat omáčku, jak dlouho vařit. Fakt prima.

Když jsme v 18.30 koukali na prázdné stánky, bylo mi to až líto. Celý vlahý jarní večer před námi, chřestu ani balíček, lidé nosili ke stolům langoše. Ten kdo si zaplatil vstupné, musel se cítit trochu ošizenej. Jsem moc zvědavá, jak se slavnost líbí vám!

Jak se tam dostat:

Já jsem zaparkovala u supermarketu přímo u hlavní třídy, odtud je to k náměstí už jen kousek – hledejte věž.

Vstupné se platí do degustační zóny – dospělí 70 Kč, děti do 12 let zdarma, rodinné vstupné 200 Kč. Se vstupenkou dostanete příbor, vstupenku do muzea, recepty a tři tolary v ceně 30 Kč.

Za jídlo se platí tolary. 1 tolar=10 Kč. Jídla stojí v průměru 40 Kč, takže cena dobrá.

Více informací na www.slavnostichrestu.cz

Nenechte se mnou odradit. Jeďte tam, chroupejte a propagujte chřest. Je zdravej, sexy a chutná jen pár týdnů v roce.

Komentáře: 2 “Sláva chřestu”

1. Ajavor

Já byla s přítelem v Ivančicích včera kolem poledne, takže chřest ještě ke koupi byl. Nebyli jsme minulé ročníky, takže si moc nechci představovat, jak to vypadalo tehdy, protože i teď to má ke kvalitní akci dle našeho názoru poměrně daleko, i když našlápnuto tam mají. Nerada zním jako brblal, ale tady mi nic jiného nezbývá :o ) Nejvíc nás bavili pánové od Templářů v apartních košilích :)

2. Nym

Přeji hezký den.. V Ivančicích bydlím devatenáct let a musím říct, že Slavnosti chřestu jsou rok od roku horší a horší (samozřejmě tím též nechci nikoho odradit, je to jen můj osobní pohled na věc). Musím jen říct, že když jsem byla škvrně, přišly mi ty slavnosti takové hezčí, barevnější a také nebylo hlavní centrum dění ,,uzavřené“, ale vše se konalo přímo na náměstí :) .. Kultura v Ivančicích tak nějak celkově upadá a netýká se to jen Chřestových slavností, ale i Svatováclavských slavností (jediné, co opravdu stojí za to, je koupit si na stánku lahvinku dvě vskutku výborného burčáku od Plačků – ten je fakt luxusní!) a co se týče Svatojakubské pouti? Raději nemluvit.. Je velká škoda, že je tu jinak opravdu malá nabídka dalších akcí a nebo ty akce vůbec nestojí za navštívení. Opravdu nevím, zda-li je to zapříčiněno malým zájmem občanů, nebo tím, že tu nejsou lidé, kteří by se o organizaci zajímavých akcí zodpovědně starali (s politováním musím oznámit, že s KICem to jde od desíti k pěti). Je mi to tak trochu líto, no ;) .
    Každopádně jsem již příliš dlouhá a odbočuji od tématu článku, omlouvám se tedy za svůj mírně zapšklý komentář.. Máte moc hezký web, přidávám do oblíbených a ráda se sem budu vracet! :)